e-mail: biuro@ateneo.pl | tel: 796 715 117
In Facebook
Ateneo.pl - Google Partners

Jak wybrać najlepszą agencję SEO, a jakich należy unikać?

Kilka lat temu agencje SEO nie były tak popularne, jak ma to miejsce dzisiaj. Niegdyś Ci, którzy chcieli zatrudnić firmę do pozycjonowania, musieli się naprawdę postarać.

Dzisiaj jest zupełnie inaczej – na rynku istnieje wiele agencji oferujących tego typu usługi. Niestety, nie wszystkie z nich są rzetelne i uczciwe. Jak można więc poznać, której agencji SEO warto zaufać, i która nie będzie oszukiwać, a jakie omijać szerokim łukiem?

W skrócie

  1. Trudno jest jednoznacznie określić, czy przy pozycjonowaniu strony lepiej jest pracować z agencją SEO, czy też z freelancerem. Warto jednak przed rozpoczęciem współpracy porównać oferty i sprawdzić opinie innych Klientów.
  2. Znalezienie dobrej agencji SEO lub profesjonalnego freelancera nie jest w dzisiejszych czasach trudne. Jest jednak kilka aspektów takich jak np. opis usługi, dostęp do specjalistów, przewidywane koszty czy raportowanie, na które warto zwrócić uwagę przed podpisaniem umowy.
  3. Warto unikać agencji, które nie mogą pochwalić się dobrymi referencjami i proponują szybkie wypromowanie Twojej strony – może to przynieść więcej szkody niż pożytku, a także doprowadzić do nieprzyjemnych konsekwencji w postaci bana od Google.

Dlaczego agencja SEO? A może freelancer?

To, czy do pozycjonowania naszej strony zdecydujemy się zatrudnić agencję SEO, czy też freelancera, jest bardzo indywidualną kwestią, a każde z rozwiązań ma swoje wady i zalety.

Umowa z freelancerem może okazać się dobrym rozwiązaniem, ponieważ bardzo często jego usługi są tańsze, a współpraca z jedną osobą może wydawać się prostsza. Dodatkowo, kiedy agencja pracuje o stałych porach, to praca freelancera może odbywać się w elastycznych godzinach. Z drugiej jednak strony niskie ceny usług mogą być oznaką stosowania przez freelancera „black hat SEO”, czyli nieuczciwych metod pozycjonowania, które grożą poważnymi dla naszej witryny konsekwencjami ze strony Google. Warto też brać pod uwagę fakt, że nie jesteśmy jedynymi Klientami freelancera, ponieważ może on sam pracować dla wielu innych firm i nie zawsze jest dla nas dostępny od razu (zwłaszcza kiedy zachoruje lub wyjedzie na urlop). Poza tym nie każdy freelancer zajmuje się wszystkimi dziedzinami marketingu internetowego i często powierza różne zadania innym podwykonawcom, co może opóźniać wykonanie zlecenia.

Z drugiej strony mamy agencję SEO, której usługi z pewnością są droższe w stosunku to kwoty proponowanej przez freelancera, ale w zamian otrzymujemy zespół specjalistów, którzy wspólnie pracują nad naszą stroną. Oznacza to, że większość zadań wykonywana jest wewnątrz firmy, dlatego mamy kontrolę nad ich jakością oraz terminem ukończenia. Dodatkowo w przypadku nieobecności „opiekuna” naszego zlecenia, w agencji zawsze dostępne są inne osoby, które odpowiedzą na nasze pytania lub zareagują w przypadku nagłej awarii.

Nie da się jednoznacznie określić, czy współpraca z freelancerem będzie dobra dla jakiegoś zlecenia, a z agencją SEO dla innego. Wszystko to jest indywidualną kwestią zleceniodawcy i zleceniobiorcy. Warto, jeszcze przed podpisaniem umowy, zapoznać się z rożnymi ofertami, poczytać opinie Klientów i przejrzeć portfolio agencji lub freelancera.

A zanim podpiszemy umowę, należy zwrócić też uwagę na kilka kwestii, o których pisaliśmy w naszym artykule: Kiedy wypowiedzieć umowę pozycjonowania strony.

Jak powinna wyglądać współpraca z agencją SEO?

Znalezienie agencji SEO nie jest w dzisiejszych czasach problemem, ponieważ wystarczy w wyszukiwarkę wpisać frazę „agencja SEO” lub “dobra agencja SEO” i otrzymujemy dziesiątki propozycji. Problem natomiast może pojawić się wtedy, kiedy z tego „morza agencji” musimy wybrać jedną konkretną, z którą będziemy chcieli rozpocząć współpracę. Może to być szczególnie trudne dla osób, które nigdy wcześniej nie współpracowały z firmą pozycjonującą strony internetowe lub trafiły na nieuczciwego zleceniobiorcę. Pojawia się więc pytanie, jak porównać oferty agencji SEO, aby wybrać tę, która będzie dla nas najlepsza?

Istnieje kilka aspektów, które są istotne zarówno podczas negocjowania umowy, jak i w czasie jej trwania. W momencie porównywania ofert warto zwracać uwagę na opisane niżej punkty.

  • Opis usługi. Na pozycjonowanie składa się wiele różnych działań (w tym optymalizacja, content marketing, linkowanie i wiele więcej). Skuteczna agencja SEO wytłumaczy, na czym polegają ich usługi i po wcześniejszym przeanalizowaniu strony internetowej usługodawcy, dopasuje ofertę do potrzeb i oczekiwań klienta.
  • Dostęp do specjalistów. Najlepsze firmy SEO zatrudniają specjalistów z wielu dziedzin, aby zapewniać swoim Klientom kompleksową usługę. W praktyce oznacza to możliwość kontaktu z ekspertem, który oprócz wprowadzania usług w życie, wyjaśni na czym one polegają i rozwieje nasze wszelkie wątpliwości. Klient zyskuje więc podstawową wiedzę na temat SEO i może zwrócić uwagę czy firma nie korzysta z niedozwolonych metod pozycjonowania, które mogłyby przynieść przykre konsekwencje dla jego strony internetowej.
  • Przewidywane koszty. Każdy przedsiębiorca przeznacza określony budżet na marketing internetowy. W ramach tej kwoty agencja SEO przygotowuje ofertę, która przewiduje aktywności w konkretnych działaniach. Oczywiście w czasie współpracy budżet można modyfikować oraz decydować, na co przeznaczać więcej lub mniej środków. Dzięki transparentności agencji SEO przedsiębiorca ma pojęcie, na jakie działania wydawane są jego pieniądze i co to oznacza dla jego biznesu.
  • Raporty i efektywność. Dobra agencja SEO regularnie raportuje swoje działania i pokazuje Klientowi efekty swojej pracy. Jest to bardzo ważny punkt każdej umowy, ponieważ dzięki niemu można podjąć kolejne kroki dotyczące współpracy takie jak zmiana oferty, modyfikacja budżetu czy przedłużenie umowy.

Trzeba pamiętać, że nie istnieje jedna skuteczna metoda pozycjonowania, która sprawdzi się w każdej firmie, ponieważ przedsiębiorstwa różnią się od siebie asortymentem, popularnością wśród klientów i wieloma innymi czynnikami. Skuteczna agencja SEO łączy własne doświadczenie z oczekiwaniami klienta, aby stworzyć ofertę zadowalającą obie strony.

Jak pracujemy w Ateneo?

W Ateneo każdą współpracę rozpoczynamy od rozmowy i sprecyzowania potrzeb Klienta oraz audytu SEO, z którego dowiadujemy się jak wygląda aktualna sytuacja jego strony. Dzięki niemu sprawdzamy strukturę nagłówków, frazy kluczowe, aktualną pozycję Google i wiele innych istotnych dla nas informacji. W efekcie otrzymujemy szczegółowy raport, za pomocą którego możemy określić, co należy poprawić na stronie.

Kolejnym krokiem jest ustalenie strategii i planu działania. Nasi specjaliści z zakresu SEO zaplanują co zrobić, aby działania przyniosły jak najlepsze efekty dla Twojej strony.

Proces optymalizacji strony pod kątem SEO to kolejny krok, który czasami obejmuje wiele obszarów działalności internetowej naszych Klientów. Zdarza się, że zmiany są niewielkie, ale z doświadczenia wiemy, że warto poprawić strukturę strony. Wpływa to na komfort użytkowania jej przez odbiorców, słowa kluczowe i inne aspekty, o których na bieżąco powiadamiamy zleceniodawcę.

Treści, które pojawiają się na stronie oraz na portalach zewnętrznych wpływają na miejsce w wyszukiwarce, dlatego w procesie optymalizacji, po przeanalizowaniu raportu z audytu, weryfikujemy teksty, które już znajdują się na Twojej stronie i w razie konieczności poprawiamy je lub tworzymy od nowa. Z optymalizacją strony internetowej łączy się więc działania z zakresu content marketingu, które również świadczymy w Ateneo.

Wszystkie nasze działania SEO sprawiają, że Twoja firma zyskuje coraz wyższe pozycje w wynikach wyszukiwania potencjalnych klientów.

Jakich agencji należy unikać?

Poniżej prezentujemy kilka praktycznych wskazówek, na podstawie których rozpoznacie agencje, których lepiej unikać. Jeśli zauważysz w działaniach agencji poniższe praktyki, powinna zapalić Ci się czerwona lampka!

  • Traktują Cię jak kolejnego klienta, a nie partnera. Porozmawiaj z przedstawicielami agencji i upewnij się, że dobrze rozumieją Twoje potrzeby i oczekiwania. Jeśli będą Cię traktować jak kolejnego Klienta, a nie jak partnera, to lepiej poszukaj innej agencji, takiej, która przygotuje ofertę w pełni sfokusowaną na specyfice, potrzebach i celach Twojej działalności.
  • Stosują metody Black SEO. Sprawdź, jakie metody pozycjonowania stosuje dana agencja. Jeśli korzysta z metod z tzw. „black hat SEO”, możesz być pewien, że nie będzie to długoterminowa współpraca. Niedozwolone praktyki mogą w rezultacie sprowadzić na Twoją stronę filtry, a w skrajnej postaci nawet i bana. Pamiętaj, że bezpieczeństwo jest niezwykle ważne w kwestiach pozycjonowania!
  • Brak szczegółowych raportów. Poproś o raporty – dobre agencje SEO będą chciały pokazać Ci, jakie efekty udało im się osiągnąć dla swoich Klientów. Upewnij się też, że raporty są czytelne i zawierają wszystkie niezbędne informacje. Jeśli agencja odmawia lub jest w stanie przedstawić tylko ogólnikowe raporty, lepiej poszukaj innej firmy – takiej, która pokazuje jak ciężko pracuje!
  • Brak portfolio. Sprawdź portfolio agencji i dowiedz się, jakie efekty udało im się osiągnąć dla innych Klientów, oraz jakie firmy z nimi współpracują. Pamiętaj jednak, że każdy przypadek jest inny, więc nie można bezpośrednio porównywać efektów.
  • Słabe referencje. Sprawdź referencje! Profesjonalna agencja SEO powinna mieć dobre referencje od swoich Klientów – szczególnie, jeśli prowadzą długoterminową współpracę. A właśnie taka współpraca powinna Cię interesować, czyż nie? Możesz nawet poprosić o kontakt do kilku osób, które mogłyby potwierdzić rzetelność i skuteczność danej agencji. Warto także sprawdzić opinie dostępne w internecie, nie tylko te na stronie wybranej agencji SEO.
  • Stosują nachalny telemarketing, obiecując cuda. Uważaj na agencje z agresywnym, intensywnym telemarketingiem! Jest duże prawdopodobieństwo, że będzie to firma kiepskiej jakości, poszukująca klientów na masową skalę. Dlaczego? Bo traci ich równie szybko jak pozyskuje. Niestety wróży to problemy już zaraz po podpisaniu umowy.
  • Proponują długoterminowe umowy bez możliwości wypowiedzenia. Poproś o przykładową umowę i zwróć w szczególności uwagę na sposób jej wypowiedzenia. Jeżeli nie będziesz mógł jej łatwo wypowiedzieć, lepiej jej nie podpisuj. Standardem są 1-3 miesiące wypowiedzenia i umowa na czas nieokreślony. Pamiętaj jednak, że pozycjonowanie to maraton, a nie sprint i należy zaufać agencji na przynajmniej 6-12 miesięcy. W tym czasie dobra agencja SEO pokaże Ci jak ciężko pracuje.

Jak wybrać najlepszą agencję SEO?

Wiedząc jakich agencji należy unikać, możesz wybrać najlepszą agencję SEO, która nie będzie Cię oszukiwać i pomoże rozwinąć skrzydła Twojej firmie. Jeśli masz jakieś wątpliwości, warto skonsultować się z kimś jeszcze lub poszukać innego partnera do SEO ufając swojej intuicji. Pamiętaj jednak, że to Ty musisz podjąć ostateczną decyzję! Pozycjonowanie to proces, który wymaga cierpliwości i czasu. Jeśli agencja obiecuje Ci szybkie i łatwe rezultaty, to lepiej bądź ostrożny. Wybierz agencję, której możesz w pełni zaufać, wtedy inwestujesz w coś naprawdę wartościowego.

Jeżeli szukasz najlepszej agencji SEO lub chcesz sprawdzić czy Twoja agencja SEO pracuje w sposób prawidłowy – napisz do nas.

    Skontaktuj się z nami


    Zainteresowany? Rozpisz się śmiało i oczekuj kontaktu od nas.

    Wyślij