Jakich agencji należy unikać?
Poniżej prezentujemy kilka praktycznych wskazówek, na podstawie których rozpoznacie agencje, których lepiej unikać. Jeśli zauważysz w działaniach agencji poniższe praktyki, powinna zapalić Ci się czerwona lampka!

1. Traktują Cię jak kolejnego klienta, a nie partnera
Porozmawiaj z przedstawicielami agencji i upewnij się, że dobrze rozumieją Twoje potrzeby i oczekiwania. Jeśli będą Cię traktować jak kolejnego Klienta, a nie jak partnera, to lepiej poszukaj innej agencji, takiej, która przygotuje ofertę w pełni sfokusowaną na specyfice, potrzebach i celów Twojej działaności.
2. Stosują metody Black SEO
Sprawdź, jakie metody pozycjonowania stosuje dana agencja. Jeśli korzysta z metod z tzw. „black hat SEO”, możesz być pewien, że nie będzie to długoterminowa współpraca. Niedozwolone praktyki mogą w rezultacie sprowadzić na Twoją stronę filtry, a w skrajnej postaci nawet i bana. Pamiętaj, że bezpieczeństwo jest niezwykle ważne w kwestiach pozycjonowania!
3. Brak szczegółowych raportów
Poproś o raporty – dobre agencje SEO będą chciały pokazać Ci, jakie efekty udało im się osiągnąć dla swoich Klientów. Upewnij się też, że raporty są czytelne i zawierają wszystkie niezbędne informacje. Jeśli agencja odmawia lub jest w stanie przedstawić tylko ogólnikowe raporty, lepiej poszukaj innej firmy – takiej, która pokazuje jak ciężko pracuje!
4. Brak portfolio
Sprawdź portfolio agencji i dowiedz się, jakie efekty udało im się osiągnąć dla innych Klientów, oraz jakie firmy z nimi współpracują. Pamiętaj jednak, że każdy przypadek jest inny, więc nie można bezpośrednio porównywać efektów.
5. Słabe referencje
Sprawdź referencje! Profesjonalna agencja SEO powinna mieć dobre referencje od swoich Klientów – szczególnie, jeśli prowadzą długoterminową współpracę. A właśnie taka współpraca powinna Cię interesować, czyż nie? Możesz nawet poprosić o kontakt do kilku osób, które mogłyby potwierdzić rzetelność i skuteczność danej agencji. Warto także sprawdzić opinie dostępne w internecie, nie tylko te na stronie wybranej agencji SEO.
6. Stosują nachalny telemarketing, obiecując cuda
Uważaj na agencje z agresywnym, intensywnym telemarketingiem! Jest duże prawdopodobieństwo, że będzie to firma kiepskiej jakości, poszukująca klientów na masową skalę. Dlaczego? Bo traci ich równie szybko jak pozyskuje. Niestety wróży to problemy już zaraz po podpisaniu umowy.
7. Proponują długoterminowe umowy bez możliwości wypowiedzenia
Poproś o przykładową umowę i zwróć w szczególności uwagę na sposób jej wypowiedzenia. Jeżeli nie będziesz mógł jej łatwo wypowiedzieć lepiej nie podpisuj jej. Standardem są 1-3 miesiące wypowiedzenia i umowa na czas nieokreślony. Pamiętaj jednak, że pozycjonowanie to maraton a nie sprint i należy zaufać agencji na przynajmniej 6-12 miesięcy. W tym czasie dobra agencja SEO pokaże Ci jak ciężko pracuje.
Jak wybrać najlepszą agencję SEO?
Wiedząc jakich agencji należy unikać, możesz wybrać najlepszą agencję SEO, która nie będzie Cię oszukiwać i pomoże rozwinąć skrzydła Twojej firmie.

Jeśli masz jakieś wątpliwości, warto skonsultować się z kimś jeszcze, lub poszukać innego partnera do SEO ufając swojej intuicji. Pamiętaj jednak, że to Ty musisz podjąć ostateczną decyzję! Pozycjonowanie to proces, który wymaga cierpliwości i czasu. Jeśli agencja obiecuje Ci szybkie i łatwe rezultaty, to lepiej bądź ostrożny. Wybierz agencję, której możesz w pełni zaufać, wtedy inwestujesz w coś naprawdę wartościowego.