e-mail: biuro@ateneo.pl | tel: 796 715 117
In Facebook
Ateneo.pl - Google Partners

Kiedy wypowiedzieć umowę pozycjonowania strony

Jako przedsiębiorca powinieneś liczyć się z tym, że bez odpowiedniego promowania Twojej strony internetowej, znalezienie jej w wirtualnym oceanie wyborów może być dla klientów problemem. Zadaniem agencji SEO jest zaplanowanie i wdrożenie działań, które mają pomóc firmom w rozwoju tzw. ruchu organicznego na ich stronach, który uwzględnia frazy używane przez potencjalnych klientów. Co jednak powinniśmy zrobić, kiedy nie jesteśmy zadowoleni z efektów współpracy i kiedy możemy, lub powinniśmy wypowiedzieć umowę na pozycjonowanie?

W skrócie

  1. Nałożenie przez Google filtra lub blokady na naszą witrynę może być dowodem nieuczciwości działań agencji SEO, a słaby kontakt czy też brak oczekiwanych efektów po ok. 6 miesiącach od rozpoczęcia współpracy może być sygnałem do zakończenia współpracy.
  2. Przed podpisaniem umowy na pozycjonowanie należy zwrócić uwagę na długość jej trwania, dostęp do raportów i wszelkie kary wynikające z niedotrzymania jej warunków.
  3. Jeżeli jesteś niezadowolony ze współpracy ze swoją agencją SEO, masz kilka opcji zakończenia współpracy: wypowiedzieć trwającą umowę, rozwiązać ją za porozumieniem stron, poczekać do jej zakończenia lub… zerwać umowę.

Kiedy możesz wypowiedzieć umowę pozycjonowania strony internetowej? 

Trudno jednoznacznie powiedzieć, kiedy powinniśmy zrezygnować z usług agencji marketingu internetowego. Przede wszystkim warto mieć na uwadze, że na widoczne efekty pozycjonowania trzeba poczekać od 3 do 6 miesięcy – dlatego jeżeli w tym czasie nie zobaczymy rezultatów, nie powinniśmy się zrażać, szczególnie gdy widzimy, że firma pozycjonująca rzetelnie pracuje i raportuje swoje działania.

Niepokojący jest jednak brak wyników po upływie pół roku od rozpoczęcia współpracy. Może to oznaczać, że agencja nie wykonuje obiecanych działań, co jest jasnym sygnałem do wypowiedzenia umowy pozycjonowania strony internetowej.

Kolejnym powodem do zakończenia współpracy powinno być nałożenie na naszą stronę jakiegokolwiek filtra lub blokady Google. Najczęściej ma to mieć związek z używaniem przez agencję niedozwolonych metod Black Hat SEO. 

Ograniczony kontakt z naszym zleceniobiorcą lub brak raportów z wykonanej pracy również powinien być sygnałem do zmiany obecnej agencji SEO.

Każda profesjonalna agencja informuje swoich klientów, że na efekty należy zaczekać, cyklicznie raportuje podjęte czynności a osoba odpowiadająca za kontakt jest dostępna i przyjazna. Warto szukać firmy SEO, której zależy na kliencie i której możesz zaufać.

Na co zwrócić uwagę przed podpisaniem umowy na pozycjonowanie.

Wypowiedzenie umowy jest ostatecznym krokiem w rozwiązaniu współpracy między przedsiębiorcą i agencją marketingową. Warto jednak wiedzieć, o jakich kwestiach powinniśmy pamiętać przed podpisaniem kontraktu, aby wspólne działania były satysfakcjonujące dla obu stron. Przygotowaliśmy kilka wskazówek, które mamy nadzieję, że ułatwią Ci negocjacje z agencją SEO.

  • Czas trwania umowy. Okres jej trwania nie powinien być ani za krótki, ani zbyt długi. Jak już wspominaliśmy, pierwsze efekty pojawiają się zazwyczaj po kilku miesiącach. Na rynku jest jednak wiele nieuczciwych agencji, które bazując na braku wiedzy i doświadczenia swoich klientów, zapewniają, że w niedługim czasie osiągną interesujące ich wyniki.Tej obietnicy często towarzyszy podejrzanie niska cena. Może to oznaczać, że firma korzysta z niedopuszczalnych przez Google praktyk. I chociaż statystyki Twojej firmy chwilowo wzrosną, to często z biegiem czasu pociąga to za sobą niemiłe konsekwencje.
    Podobnie jest z umowami zawieranymi na dłuższy czas. Agencje zabezpieczają się w nich czasami wysokimi karami za wypowiedzenie umowy przed końcem jej trwania. Zwróć na to uwagę, bo zdarza się, że po dłuższym okresie współpracy spada efektywność działań, przez co marnujesz swój czas i pieniądze. Wypowiedzenie umowy nie powinno być w takiej sytuacji problemem. 

    Wystrzegaj się również zapisów o automatycznym przedłużaniu umowy na kolejny długi okres współpracy. Jeżeli w umowie znajduje się zapis o automatycznym przedłużeniu umowy to zwróć uwagę na okres wypowiedzenia – powinien być 1 miesięczny. Jeden punkt wystarczy, żebyś był zmuszony płacić agencji SEO przez kolejne miesiące, mimo że wcale nie jesteś zadowolony z jej usług. 

  • Raporty z efektów pozycjonowania. Na efekty pozycjonowania trzeba poczekać, jednak jako zleceniodawca powinieneś otrzymać dostęp do raportów działań. Pojawią się w nich informacje o pracach, jakie zostały wykonane na Twojej stronie i czynnościach podjętych przez specjalistów SEO w wybranym okresie. Każda profesjonalna agencja zapewnia dostęp do takich dokumentów w umowie. Jeżeli jednak nie widzisz takich zapisów w kontrakcie, powinieneś o to poprosić.
  • Płatności i kary umowne. Nie warto decydować się na płatność za pozycję. Przy takiej formie rozliczenia zleceniobiorca będzie chciał ekspresowo wypromować Twoją stronę, żeby szybko zarobić pieniądze, co może wiązać się ze wspomnianymi już karami Google. Jest to zbyt duże ryzyko dla Twojego biznesu i może pogrążyć go całkowicie gdy coś pójdzie nie tak. Zamiast tego poszukaj lepiej agencji, która będzie kompleksowo rozwijać ruch organiczny Twojej strony.

    Jeżeli jednak rozliczasz się w oldschoolowym modelu “od pozycji fraz” pamiętaj o różnicach w cenniku. Jeżeli ceny działań pozycjonujących Twoją stronę na wyższych miejscach różnią się np. o 50 zł, to wiele agencji nie będzie czuło potrzeby, aby starać się o wyższy wynik, na którym przecież Ci zależy. Pamiętaj również, że w każdej umowie powinien pojawić się zapis o tym, jak długo strona ma być widoczna na określonej pozycji wyszukiwania Google. To ważne, ponieważ bez takiej informacji będziesz płacić agencji tyle samo, niezależnie czy strona była tam dzień, czy dwa tygodnie.

    Wystrzegaj się również zapisów o karach za zmodyfikowanie treści na swojej stronie internetowej. Witryna jest przecież Twoją własnością i możesz w niej zmieniać lub zamieszczać co i kiedy chcesz. 

Pamiętaj, żeby każdy punkt umowy, który jest dla Ciebie niejasny przedyskutować z agencją i poprosić o jego zmianę lub wykreślenie. Jeżeli nie będą chcieli tego zrobić, możesz zrezygnować ze współpracy. Lepiej poświęcić więcej czasu na dogłębne przeanalizowanie umowy przed jej podpisaniem i skorzystanie z usług agencji, która chce Ci pomóc, a nie zaszkodzić.

Sposoby na wypowiedzenie umowy agencji SEO

W momencie, kiedy dopilnowałeś wszystkich punktów umowy, ale efekty nie pojawiły się po kilku miesiącach, kontakt z agencją jest utrudniony albo po prostu nie jesteś zadowolony z jej usług, zapada decyzja o rozwiązaniu kontraktu. I są na to 4 sposoby: 

  • Złożenie wypowiedzenia umowy w trakcie jej trwania. Jeżeli mamy duże zastrzeżenia co do jakości pracy agencji możemy próbować wypowiedzieć trwającą umowę pozycjonowania. Warto wcześniej sprawdzić jaki okres wypowiedzenia umowy został zapisany w kontrakcie i czy nie wiąże się z dodatkowymi kosztami.
  • Rozwiązanie umowy za porozumieniem stron. Jest to najlepsza forma rozwiązania współpracy dla Ciebie, na którą agencja powinna zgodzić się bez problemów. Wystarczy wytłumaczyć swoje stanowisko i zastrzeżenia oraz podpisać aneks rozwiązujący z ustaloną datą zakończenia działań.
  • Zakończenie umowy po upłynięciu okresu jej trwania. Warto sprawdzić, kiedy kończy się Twoja umowa z obecnym zleceniobiorcą, ponieważ może się okazać, że korzystniej dla Ciebie będzie poczekać kilka tygodni lub miesięcy dłużej niż wypowiedzieć umowę w trakcie jej trwania i narażać się na związane z tym koszty. 
  • Zerwanie umowy SEO. W przypadku kiedy Twoja umowa nie kończy się niebawem, a rozwiązanie jej za porozumieniem stron również nie jest możliwe, istnieje jeszcze opcja jej zerwania. W takim wypadku dokładnie sprawdź zapisy w podpisanym dokumencie, musisz się jednak liczyć np. z tym, że zleceniobiorca może zobowiązać Cię do zwrócenia kosztów działań, które już zostały podjęte a nawet żądać kary umownej.

 

Jeżeli czujesz, że wybrana przez Ciebie agencja nie robi wystarczająco dużo, aby wypromować Twoją stronę w wyszukiwarkach lub nie jesteś przekonany co do słuszności jej działań, poproś nas o konsultacje. Chętnie sprawdzimy, czy masz powody do zmartwień lub w czym tkwi problem a nawet pomożemy przygotować wypowiedzenie umowy SEO.

FAQ

O tym jak znaleźć dobrą agencję SEO pisaliśmy już w jednym z naszych artykułów. Warto jednak wspomnieć, że wciąż wiele osób podchodzi do tego zagadnienia z nonszalancją i wydaje im się, że pierwsza pozycja w wyszukiwarce będzie tą właściwą. Okazuje się jednak, że aby znaleźć dobrą agencję, warto poszperać znacznie głębiej. Ważną wskazówką mogą okazać się tutaj rekomendacje naszych znajomych lub opinie innych użytkowników zamieszczane np. w Google. Te ostatnie nie podlegają moderacji, więc można wśród nich znaleźć wiele przydatnych informacji o firmie zamieszczone przez jej dotychczasowych klientów. Podobnie jest również na Facebooku i forach specjalistycznych. Dobra agencja zawsze się obroni, wystarczy tylko poświęcić trochę czasu na jej znalezienie, a potem cieszyć się z efektów współpracy.

Znalezienie się na pierwszej stronie wyszukiwarki Google to marzenie każdej firmy. Aby to marzenie mogło się spełnić, warto zatrudnić profesjonalną agencję, która pomoże w promocji Twojego przedsiębiorstwa. Dobra agencja SEO z pewnością przygotuje dla Ciebie indywidualną ofertę i uwzględni potrzeby Twojej branży. Zadba też o odpowiednie kanały komunikacji i widoczność Twojej strony w wyszukiwarkach.

Przy negocjowaniu, a później podpisywaniu umowy z agencją SEO istotnym punktem jest zapis o dostępie do informacji. Firma pozycjonująca powinna udostępniać Ci raport bieżących działań, które możesz zweryfikować ze stanem faktycznym. Jeżeli agencja nie chce dodać zapisu o raporcie do umowy lub nie chce Ci go udostępnić później, powinieneś zrezygnować z takiej współpracy.

    Skontaktuj się z nami

    Zainteresowany? Rozpisz się śmiało i oczekuj kontaktu od nas.