e-mail: biuro@ateneo.pl | tel: 796 715 117
In Facebook
Ateneo.pl - Google Partners

Czy już czas na migrację do Google Analytics 4?

W tym artykule wyjaśniamy, dlaczego warto zainteresować się najnowszą wersją systemu analitycznego Google Analytics w wersji 4, który całkowicie zastąpi poprzednią 3 generację tego systemu czyli Universal Analytics. Najnowsza wersja umożliwia jeszcze lepsze zrozumienie sposobu, w jaki twoi użytkownicy wchodzą w interakcje z twoją firmą.

Google Analytics – co to jest?

Narzędzie Google Analytics, służy do monitorowania statystyk serwisów internetowych. Dzięki niemu zdobywasz niezbędną i obszerną wiedzę na temat zachowań obecnych i potencjalnych klientów. Wszystkie zbierane dane dostępne są po zalogowaniu się do panelu online jak również poprzez API (dla deweloperów). Google Analytics 4 (w skrócie GA4) jest najnowszą 4 wersją narzędzia Google Analytics a Universal Analytics (w skrócie UA) jest jego poprzednią 3 wersją.

Google Analytics 4 vs Universal Analytics – co lepsze?

Google Analytics 4 jest nowszym, znacznie bardziej rozbudowanym narzędziem, ponieważ pozwala analizować zarówno strony internetowe, jak i aplikacje (Web + APP). Zastosowane funkcje Cross-Device i Cross-Platform umożliwiają połączenie wszystkich dostępnych informacji o użytkowniku przez co zbierane dane nie koncentrują się na klientach a nie określonych urządzeniach czy platformach. Universal Analytics  umożliwia monitorowanie zachowań użytkowników wyłącznie w witrynach, do tego jest mniej intuicyjne i pozbawione niektórych funkcjonalności obecnych już w najnowszej wersji (np. dodatkowych parametrów UTM do tagowania linków, danych liczbowych o aktywnych użytkownikach czy też bezpłatnego dostępu do Centrum Analiz).

Google Analytics 4 vs Universal Analytics – różnice

 Na dzień dzisiejszy nowa wersja Google Analytics w porównaniu z Universal Analytics wyróżnia się m.in.:

  • Próbkowanie danych w GA4 jest dużo mniejsze niż w UA. Co znacznie zwiększa wiarygodność analiz. Twórcy chwalą się, że w raportach standardowych nie występuje próbkowanie. Natomiast w raportach niestandardowych występuje dopiero po przekroczeniu 10 milionów zdarzeń.
  • GA4 otrzymał usprawniony interfejs użytkownika, pozwalający tworzyć własne dashboard’y i tabele. W starej wersji Google Analytics interfejs startowy był znacznie bardziej skomplikowany bez możliwości personalizacji;
  • GA4 gromadzi nie tylko najważniejsze informacje o witrynach ale w przeciwieństwie do Universal Analytics również o aplikacjach (mierzone równocześnie). Umożliwia to osobie analizującej dane np. lepsze zrozumienie ścieżek zakupowych potencjalnych klientów;
  • GA4 bazuje na różnych modelach atrybucji, domyślnie wykorzystując model z danymi. Universal Analytics pozwalało dokonywać analiz porównawczych jedynie w dodatku „Projekty atrybucji”, z ograniczoną liczbą raportów;
  • GA4 opiera swój model danych na zdarzeniach. W ten sposób mierzone są interakcje użytkowników w witrynie lub aplikacji. W starszym Universal Analytics model bazował na sesjach;
  • GA4 posiada ulepszone funkcjonalności dot. śledzenia między urządzeniami. Użytkownicy Google Analytics 4 mogą korzystać z User ID, Google Signals oraz Client ID;
  • GA4 udostępnia użytkownikom funkcje prognostyczne poprzez automatyczne komunikaty na temat trendów. Błyskawicznie dowiadujesz się, kiedy wzrasta popyt na Twoje określone produkty;
  • GA4 zawiera ustawienia prywatności – umożliwia to np. pomiar bez użycia plików cookie, oraz modelowanie zachowań i konwersji;
  • usługi GA4 nie posiadają tzw. widoków – poszczególne funkcjonalności można weryfikować z poziomu konta i usługi;
  • GA4 umożliwia modyfikację, dodawanie i usuwanie parametrów zdarzeń. W Universal Analytics mamy predefiniowane parametry zdarzeń bez możliwości ich edycji;
  • GA4 posiada automatyczne śledzenie niektórych zdarzeń. Mowa tu o zdarzeniach takich jak: odsłony, przewijanie strony, kliknięcia wychodzące, wyszukiwanie w witrynie, interakcje z wideo, pobrania plików. To duże ułatwienie, bowiem w UA wszystkie zdarzenia tego typu trzeba było konfigurować przez Google Tag Manager.
  • GA4 pozwala na darmową integrację danych z BigQuery będącego częścią Google Cloud Platform. Oczywiście przy dużej ilości danych za BigQuery zapłaci się dodatkowo jednak i tak to jest niezwykle cenne usprawnienie dla witryn o dużym ruchu. UA też posiadało integrację ale dopiero w wersji 360 (bardzo drogiej).
  • GA4 pozwala korzystać z narzędzia do debugowania. W Universal Analytics nie było takiej opcji;
  • GA4 wykorzystuje oparte na uczeniu maszynowym algorytmy, umożliwiające jeszcze bardziej szczegółową analizę ścieżki klienta na stronie WWW;
  • GA4 jest lepiej zintegrowany z usługami reklamowymi Google, co zwiększa skuteczność prowadzonych kampanii marketingowych;
  • GA4 lepiej integruje się z większością platform medialnych, w tym YouTube i portalami społecznościowymi;
  • GA4 ma potencjał umożliwiający współpracę z przyszłościowymi funkcjami. Stary Universal Analytics nie będzie już rozwijany;
  • W GA4 możemy budować niestandardowe lejki sprzedażowe – zarówno otwarte, jak i zamknięte.
  • w GA4 nie posiada modułu „ulepszony E-commerce (Enhanced E-commerce)”, który jest niezwykle popularny w przypadku sklepów internetowych. Funkcjonalności tych należy szukać w raportów niestandardowych. 
  • GA4 nie posiada obsługi RegEx w przeciwieństwie do UA. Można to uznać za spore niedopatrzenie ponieważ jest to jedna z podstawowych funkcjonalności dla bardziej zaawansowanych analiz. Prawdopodobnie to się zmieni, ale na dzień dzisiejszy nadal nie można filtrować danych w raportach z wykorzystaniem wyrażeń regularnych (regex).

Należy tutaj zauważyć, że GA4 jest wciąż w fazie rozwoju, więc pewne funkcjonalności mogą się jeszcze zmienić. Mówimy tutaj o różnicach na dzień 10 Sierpnia 2022 roku.

Google Analytics 4 i Universal Analytics – Kompatybilność

Google Analytics 4 (GA4) i  Universal Analytics (UA) są niestety niekompatybilne co jest dość istotnym problemem dla wielu analityków danych, zwłaszcza dla  osób, które będą potrzebowały porównywać dane sprzed wdrożenia GA4 z danymi po wdrożeniu GA4. Występują np. różnice w danych liczbowych w raportach (inne kanały, inaczej jest mierzony czas na stronie itp.).  W efekcie porównanie danych z GA4 z danymi z UA np. z zeszłego roku może prowadzić do błędnych wniosków. Dlatego wdrożenie należy przeprowadzić możliwie jak najwcześniej i odpowiednio się do niego przygotować lub poprosić kogoś doświadczonego (np. wdrożenie zaawansowanych pomiarów w e-commerce trzeba odrazu wymienić na nowe).

Do kiedy będzie działał Universal Analytics?

Według oficjalnych informacji web developerów Google, Universal Analytics przestanie zbierać dane 1 lipca 2023 roku. Niecały rok później (bo 1 stycznia 2024 roku) wyłączona zostanie możliwość przeglądania przetworzonych wcześniej danych. Narzędzie to od 14 października 2020 r. nie jest także już rozwijane.

To jasny sygnał, żeby przystosować się do Google Analytics 4 i w końcu rozpocząć migrację z Universal Analytics. Tam nie znajdziemy już niczego ciekawego – bo aktualizacje również są wyłączone.

Jak zainstalować Google Analytics 4?

Wszelkie informacje pomocne w konfiguracji Google Analytics 4 znajdują się na oficjalnej stronie support.google.com/analytics. Nie jest to jednak łatwa sprawa zwłaszcza w rozbudowanych witrynach e-commerce.

Aby rozpocząć korzystanie z Google Analytics 4, należy skonfigurować zbieranie danych lub dodać Google Analytics 4 do witryny zawierającej kod Universal Analytics. Kolejnym sposobem uruchomienia nowej wersji Google Analytics jest implementacja pod kątem witryny hostowanej w systemie CMS dla wybranego systemu zarządzania treścią (np. CMS WordPress). Jest już przygotowany Google Tag Manager pod taką implementację.

Szkolenia z Google Analytics 4

Przygodę z Google Analytics 4 najlepiej rozpocząć od oficjalnego kanału Google Analytics i zapoznać się z tutorialami tam zamieszczonymi. Dobry miejscem są również  rekomendowane przez Google bezpłatne szkolenia na platformie Skillshop. Interfejs Google Analytics 4 prezentuje się tak:

Czy istnieje alternatywa dla Google Analytics 4?

Bardzo ciekawą alternatywą do Google Analytics 4, jest usługa Matomo, czyli narzędzie analityczne oferujące zbliżone funkcjonalności do GA4. W praktyce Matomo okazuje się niestety mniej zaawansowane, szczególnie pod kątem integracji z reklamami Google Ads.  Bezsprzecznie jednak góruje nad Google Analytics 4 w kontekście polityki prywatności, nie używając plików cookies, ani nie śledząc danych osobowych. Niestety przez to jakość pozyskiwanych informacji jest znacznie niższa co można uznać za wadę. Tutaj można zapoznać się z porównaniem: Matomo vs Google Analytics 4.

Google Analytics 4 – podsumowanie

Jak to często z nowościami bywa, można spotkać skrajnie różne opinie na temat nowych rozwiązań obecnych w Google Analytics 4. Jedni się zachwycają, inni krytykują. My spotykamy się głównie z problemami dot. intuicyjności narzędzia i przydatności niektórych opcji. Warto się jednak przyzwyczajać, bowiem Google Analytics 4 pomaga jeszcze lepiej zrozumieć użytkowników oraz ich potrzeby, dokładniej śledzić skuteczność kampanii marketingowych oraz analizować niezbędne dane pozwalające ulepszyć witrynę lub aplikację. Najnowsza wersja Google Analytics całkiem sprawnie rozumie, że cała relacja z użytkownikiem jest najważniejsza a nie pojedyncze kliknięcia.

Chcąc nie chcąc, czy się to komuś podoba czy nie – GA4 już niedługo, bo od 1 lipca 2023 roku stanie się analitycznym standardem. Więc jeżeli nie przejdziemy do tego czasu na GA4,  to za kilka miesięcy może się okazać, że nie będziemy dysponować np. danymi do remarketingu.

Google Analytics 4 jest stosunkowo młodą wersją narzędzia, która jest ciągle rozwijana i z czasem funkcjonalności będą się zmieniać – czy na lepsze, czy na gorsze to się jeszcze okaże.

Jeżeli zależy Ci na profesjonalnej, kompleksowej konfiguracji usługi zbierania danych oraz innych, priorytetowych elementów (np. Google Tag Managera)?  –  skontaktuj się z nami.

    Skontaktuj się z nami


    Zainteresowany? Rozpisz się śmiało i oczekuj kontaktu od nas.

    Wyślij